Koolhydraatarm? Graag of niet!

november 18, 2019

Minder koolhydraten eten dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, is dat nu wel zo verstandig? Een voordeel is de rijkdom aan eiwitten, het eten van voldoende eiwitten tijdens het afvallen zorgt ervoor dat er mogelijk meer spiermassa behouden blijft. Laten we eerlijk zijn, er is geen enkel voordeel aan een dergelijk dieet, om daarna te constateren dat je weefsel/spiermassa een identiteit heeft aangenomen waar kracht en elasticiteit uiteindelijk ver te zoeken zijn. Een consistente balans en voortvarendheid, neem de tijd om je lichaam te laten wennen aan de verandering van jouw nieuwe eetpatroon. Minder koolhydraten eten kan teveel ( verzadigd ) vet en te weinig voedingsvezels leveren. Het klinkt tegenstrijdig want, waarom zou je vet gaan eten als je juist wil afrekenen met overtollig lichaamsvet? Je hebt vet nodig om vet te verbranden, maar…je hebt twee soorten vetten. De goede vetten heeft je lichaam nodig, want ze zorgen voor een gezonde bloedsuikerspiegel, voorkomen ‘hongergevoel’ en helpen je aan gezonde energie. Dan zijn er de ongezonde vetten welke onnodig dik maken, deze vind je terug in producten vol met koolhydraten. De meeste ongezonde vetten zitten in kant-en-klaar maaltijden, pizza uit de diepvries en gefrituurde producten. Maar ja, waar haal je nu die gezonde vetten vandaan?

GEZONDE VETTEN VIND JE IN:

  • vette vissoorten
  • makreel zalm sardientjes haring
  • onbewerkte noten en zaden
  • roomboter
  • olijfolie zonnebloemolie rijstolie kokosolie

Het gaat om een gezonde combinatie van eiwitten en vetten. Eet op brood roomboter, bak je vlees of vissoorten in olie met een hoog rookpunt, olijfolie is gezond, maar minder geschikt om in te bakken, kies voor rijstolie, zonnebloemolie of kokosolie. Ik refereer terug naar mijn vorige blog, waarin ik je heb geïnformeerd inzake PAK’s. Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel, eet genoeg eiwitten en ervaar minder hongergevoel.

DAN: DE EIWITTEN

eiwitten bevinden zich in veel producten als je er voor kiest om koolhydraat-arm te eten.

EIWITTEN VIND JE IN:

  • ei
  • gebakken gepocheerd gekookt
  • vleessoorten
  • lamsvlees rundvlees varkensvlees
  • gevogelte
  • kip kalkoen
  • vissoorten
  • zalm haring makreel
  • volle kwark
  • vleesvervangers
  • tofu

Laatst, maar zeker niet onbelangrijk, vezels. Vezels zijn plantaardige delen en vallen onder de koolhydraten. Vezels zijn gezond voor je lichaam, zonder vezels raakt je lichaam verstopt. Oké, vezels zijn koolhydraten, maar je hoeft ze zeker niet te vermijden, er zijn namelijk verschillende koolhydraten. Vezels zijn speciale koolhydraten, geen echte voedingsstoffen, maar ze hebben wel degelijk een functie. Het darmstelsel bevat bacteriën, vezels dienen als voedsel voor deze bacteriën en zijn daardoor onmisbaar voor een gezond maag en darmstelsel. Ze nemen vocht op tijdens de spijsvertering en houden je darmen schoon. Drink minstens twee liter water per dag wanneer je meer vezels gaat eten dan dat je gewend bent! Vezels nemen vocht op, dus, als jij dat niet voldoende aanvult, kun je darmproblemen krijgen. Vergelijkbaar met de vetten, er zijn oplosbare vezels en er zijn niet-oplosbare vezels. Oplosbare vezels worden door de bacteriën in de dikke darm afgebroken en dienen als voedsel voor de goede bacteriën in de darmen. Een proces van fermentatie, ook wel probiotica genoemd.

OPLOSBARE VEZELS VIND JE IN:

  • groenten
  • wortelen paprika broccoli prei witlof
  • havermout zemelen
  • fruit
  • peulvruchten

NIET-OPLOSBARE VEZELS VIND JE IN:

  • groenten
  • komkommer courgette tomaten
  • bleekselderij
  • zoete aardappelen
  • pitten zaden noten
  • zemelen havermout
  • volkoren producten
  • boekweit rogge zilvervliesrijst quinoa

Niet-oplosbare vezels stimuleren de darmen, het één kan niet zonder het ander, oplosbaar en niet-oplosbaar, voldoende van allebei geeft jouw lichaam de balans welke nodig is.